Espoon tapahtumat kokeillaan koota kartalle

Espoon tapahtumien markkinointia kokeillaan tehostaa julkaisemalla ne Google Mapsin karttapohjaa hyödyntävässä tapahtumien markkinointiportaali Kuupossa. Kyseessä on kaupungin ja Diske Oy:n kokeilu, joka kestää heinäkuun puoliväliin.

Kuupo hyödyntää Espoo.fi:n suomen- ja englanninkielistä tapahtumamassaa, joka on käytettävissä avoimen Linked Events -rajapinnan kautta. Siten tekemistä etsivä espoolainen tai kaupungissa matkaileva pystyy nopeasti silmäilemään kartalta, mitä lähialueella tapahtuu.

Kokeilun taustalla on 6Aika-strategian Avoin data ja rajapinnat -kärkihanke, jossa kuusi Suomen suurinta kaupunkia kehittää uusia palveluja avoimen datan pohjalta.

Kokeiluilla tuetaan liiketoimintaa ja palvelujen kehittämistä

Lyhyillä kokeiluilla kaupunki haluaa esitellä, millaista liiketoimintaa ja palveluja avoimen datan pohjalta voi syntyä.

Kuupo on kehitysvaiheessa oleva palvelu, jonka käyttömahdollisuuksia ja tarvetta kokeilussa testataan. Samalla Espoo auttaa pientä yrittäjää rahoituksellisen kuolemanlaakson yli: toiminta alkaa tuottaa esimerkiksi mainostuloja vasta kun palvelu tunnetaan.

Kylkiäisenä ystävähaku avuksi yksinäisyyteen

Alun perin Diske Oy suunnitteli Kuuposta anonyymiä ystävän, harrastuskaverin tai vertaistuen hakupalvelua. Ideaa kehitettiin yrityskiihdyttämö Verticalissa Otaniemessä. Taustalla olivat signaalit siitä, että yksinäisyys yleistyy etenkin suurissa kaupungeissa.

Tapahtumamarkkinoinnin kylkiäisenä Espoon Kuupo-kokeilussa testataankin myös ystävähakua: voisiko se osaltaan lisätä kaupunkilaisten verkostoja ja ehkäistä syrjäytymistä.

Kuupon ystävähaku on tarkoitettu samoista asioista kiinnostuneiden ja vertaistuen löytämiseen. Deittipalvelu se ei ole – vaikkei Kuupo-kaveriin rakastumistakaan kukaan toki kiellä.

Paljon mahdollisuuksia jatkokehitykseen

Diske Oy:n Kuupo valikoitui kokeiltavaksi alustaksi Data Business Challenge -kilpailussa. Kaupungin ja Disken kokeilu päättyy 15.7.2017, mutta jos se osoittaa, että palvelulle on tilausta, ei yhteiskehittämisen jatkaminen ole poissuljettua.

Kehittämispäällikkö Jaana Suonsaari näkee Kuupossa paljon mahdollisuuksia. Jos espoolaiset ottavat palvelun omakseen, tapahtumien yhteyteen voidaan lisätä tietoa esimerkiksi bussireiteistä ja säästä. Yrittäjille Kuupo voisi tarjota mahdollisuuden markkinoida palveluja kohdennetusti. Myös maksuliikenne voidaan intregroida palveluun.

Lisätietoja
kehittämispäällikkö
Jaana Suonsaari
puh. 043 825 3083
sähköposti: jaana.suonsaari@espoo.fi