3D-Helsinki pyörii Unity-pelimoottorin voimin

Pelimoottorit ovat löytäneet tiensä myös kaupunkisuunnittelijoiden työkaluksi. Umbra Softwaren pilvipalvelut tekevät avoimena datan julkaistun 3D-Helsingin hyödyntämisestä entistä helpompaa niin Helsinki-pelien tekijöille kuin kaupunkia suunnitteleville arkkitehdeille.

Umbra Softwaren Lead Technical Artist Iiro Harra korjaa hiirellään 3D-Helsingin värejä, muokkaa auringonpaistetta ja sijoittaa kaksi pilvenpiirtäjää Töölönlahdelle.
“Me voimme vaikka katsella, miltä näyttäisi jos Helsingissä olisi korkeitakin taloja”, Harra sanoo. Seuraava hiiren klikkaus nostaa meriveden pintaa pari metriä, ja kauppatori painuu veden alle.

Pelikehittäjien työkaluna tunnettu Unity-pelimoottori on löytänyt tiensä myös kaupunkisuunnittelijoiden työkaluksi. Unity-alusta ja vuosi sitten avoimena datana julkaistut Helsingin 3D-kaupunkimallit ovat parivaljakko, joka merkitsee aimo harppausta niin Helsingin virtuaalisuunnittelulle kuin myös suunnitelmien visualisoinnille tavalliselle kadunmiehelle.

6Aika Avoin data ja rajapinnat -projekti järjesti 13.12.2017 esittelytilaisuuden, jossa yhdyskuntasuunnittelun ammattilaiset näyttivät, miten he ovat hyödyntäneet maailman edistyksellisimpiä 3D-kaupunkimalleja ja pelisuunnittelun työkaluja omissa projekteissaan.

Konsultit hyödyntävät Unityä

Esimerkiksi 1200 ihmistä työllistävä rakennusalan asiantuntijayritys Sitowisellä on oma kymmenhenkinen visualisointitiimi.
“Unity on meidän tärkein 3D-alustamme”, kertoo projektipäällikkö Jukka Alander.

Alander kertoo, että vuosi sitten käynnistynyt Helsingin Erottajanaukion suunnitteluhanke oli ensimmäinen, missä hyödynnettiin Unityyn tuotua Helsingin uutta 3D-mallia.
“Me olemme kehittäneet Unityn päälle erilaisia toimintoja. Tässä projektissa hyödynnettiin esimerkiksi aiemmin kehitettyä valaistussimulaattoria”, Alander kertoo.

Uudet kaupunkimallit paransivat visualisointien laatua huimasti. Nyt Erottaja todella näyttää Erottajalta. Sitowisen valaistussimulaattoriin on mallinnettu eri valmistajien valaisinmallien tuottama valaistus. Suunnittelija voi sen avulla helposti luonnostella kokonaisuutta ja nähdä lopputuloksen reaaliajassa.

Myös kilpaileva konsulttitalo WSP Finland hyödyntää Unity-alustaa. Yrityksellä on oma hyötypelitiimi, joka hyödyntää pelialan osaamista ja -teknologiaa kaupunkisuunnittelussa. WSP on käyttänyt Helsingin 3D-mallia muun muassa vuoden 2030 Oulunkylän suunnitelmavaihtoehtojen visualisoinnissa kaupunkilaisille. “Peliteknologian avulla suunnitelmista voi tehdä interaktiivisia”, tiiminvetäjä Olli Poutanen kertoo. Kun vaihtoehdot pannaan verkkoon kaikkien nähtäville, suunnittelijat saavat kaupunkilaisilta arvokasta palautetta.

Umbran pilvipalvelu esikäsittelee datan

Vaikka kaupunkimallien edut ovat ilmeiset, on 3D-mallien hyödyntäminen suunnittelussa vielä melko työlästä. Jos laserkeilausdatasta ja viistoilmakuvista automaattisesti luodusta 3D-mallista halutaan valokuvamaisia näkymiä, pitää 3D-mallia usein parannella käsityönä. 500 neliökilometriä kaupunkia kattavan mallin käsittely vaatii tietokoneeltakin paljon muistia ja laskentatehoa. “Helsingin 3D-malli on aika raskas”, Iiro Harra toteaa.
Umbra Software tarjoaa suunnittelijoiden avuksi omaa, alunperin pelikehittäjille kehitettyä teknologiaansa. Se keskittää prosessointitehon juuri siihen sisältöön, joka on kulloinkin käyttäjän näkyvillä. Kun Iiro Harra demoaa Helsingin 3D-mallia Unity-alustalla, dataa ladataan vain tarpeen mukaan Umbran omasta pilvipalvelusta, ja Umbran ohjelmisto skaalaa mallin tarkkuuden päätelaitteelle sopivaksi. Malli pyörii nykimättä vaikka älypuhelimessa.

Sitowisen Jukka Alander kertoo, että Helsingin uusien kaupunkimallien data parantanut huomattavasti 3D-visualisointien laatua. Lisää parannusta on tulossa keväällä 2018, kun uusi koko Helsingin kattava viistokuvausaineisto saadaan julki.
“Nyt datan pikselikoko on 10 cm, seuraavassa julkaisussa 7,5 cm. Tarkkuus paranee koko ajan”, lupaa Helsingin 3D-mallinnusta vetävä Jarmo Suomisto.

Umbran teknologia kiinnostaa paikallaolijoita. Raakadatan esikäsittely suunnitteluprojektien tarpeisiin vie aikaa. Jukka Alander arvioi, että aikaa säästyisi huomattavasti, jos data haettaisiin suoraan Umbran pilvipalvelusta sopivaan tarkkuuteen skaalattuna.

Jarmo Suomisto kertoo, että Umbran teknologiaa voi testata Unityssä Eliel Saarisen historiallisen Munkkiniemi-Haaga-suunnitelman pohjalta tehdyllä 3D-virtuaalimallilla. Nyky-Helsinki taas on tarjolla maksullisena kaupalliseen käyttöön.

Videotallenteet Helsingin 3D-kaupunkimallien hyödyntämisen esittelytilaisuudesta 13.12.2017 Helsinki-kanavalla.

”Kuinka ottaa käyttöön Helsingin Unity-muunnos” Iiro Harra, Umbra Software Oy
www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/videot/video?id=3585

”Gamifying Urban Design” Olli Poutanen, WSP Finland www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/videot/video?id=3586

”Helsingin 3D-malliesimerkkejä Pasilasta ja Erottajanaukiolta” Jukka Alander, Sitowise Oy
www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/videot/video?id=3587

”Esimerkkejä mesh-mallin käytöstä Helsingissä” Paavo Happonen, Teatime Research Oy
www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/videot/video?id=3588

Katso kaikki Helsingin 3D-malleihin liittyvät videot Helsinki-kanavalta >> www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/sarjat/sarja?id=301