Avoin data on start up -yritysten pohjaton kultakaivos

Älykkäitä palveluja ja datavetoisen bisneksen buustausta. Laadukasta materiaalia sovelluskehittäjille ja uusia työpaikkoja. Tätä kaikkea tavoittelevat onnistuneesti Suomen kuusi suurinta kaupunkia 6Aika-strategian rajapinta-avauksillaan. Menestystarinat kertovat avoimen datan monipuolisuudesta ja kasvumahdollisuuksista.

Helsinki, Vantaa, Espoo, Tampere, Turku ja Oulu ovat tehneet aktiivista yhteistyötä datan avaamiseksi jo vuodesta 2014.

– Meidän työmme arvo määräytyy vasta datan merkityksellisen käyttämisen ja sen myötä syntyvien palveluiden myötä, sanoo 6Aika-strategian kehityspäällikkö Matti Saastamoinen.

Kuutoskaupungit ovat hankkeen aikana avanneet päätös-, palaute-, resurssienvaraus- ja Linked events -tapahtumarajapinnat.

– Kaupunkien ei pidä tarjota kaikkia palveluita, vaan mahdollistaa ne, toteaa yrittäjä Mikko Lintunen. Mies puhuu kokemuksesta, sillä hänen ja Roope Suomalaisen perustama Eventz.today-palvelu hyödyntää liiketoiminnassaan Linked events -tapahtumarajapintaa.

Mitä Suomi edellä, sitä muu maailma perässä

Eventz.todayn idea syntyi liikematkoilla. Kotikaupungissa on helppo luovia puskaradion varassa, mutta vieraassa ympäristössä ajanvietettä oli vaikea keksiä: hotellihuoneen esitteet olivat milloin vanhentuneita, milloin aikaansa edellä tai niissä luetellut tapahtumat väärällä puolella kaupunkia.

– Meillä on kunnianhimoinen tavoite. Haluamme koota maailman kaiken tapahtumadatan yhteen tietokantaan ja pystyä suosittelemaan juuri käyttäjää kiinnostavat vaihtoehdot, kertoo Roope Suomalainen.

Haasteita tavoitteeseen pääsemisessä on, sillä datan laatu on maailmalla yleensä surkea ja sen sijainti sirpaleista.

– Amsterdamissa on tarjolla joitakin rajapintoja, muttei mitään niin organisoitunutta kuin Suomessa avattu Linked events. 6Aika on tehnyt paljon sekä tiedon saatavuuden että määrän eteen, Suomalainen kiittelee.

Vaaratilanteen etsintä avasi uusia mahdollisuuksia

Avoin data on loppumattoman rikas raaka-aine: sen avulla voi löytää yhtä hyvin unohtumattomaan taidenäyttelyyn kuin automatisoida tekstipalautteen tulkintaa.

”Paikkaperusteisen osallisuustiedon analyysi 2017” on Turun kaupungin rahoittama tutkimushanke, joka käyttää hyväkseen 6Aika-strategian mukaisesti avattua palauterajapintaa. Aluksi kaupunki keräsi noin 35 000 paikkaperusteisen osallisuustiedon avointa palautetta. Tavoitteeksi asetettiin löytää suuresta massasta vaaratilanteita koskevat kommentit.

– Avoin data on monesti huonolaatuista, mutta tämä aineisto oli ihmisten kirjoittamaa eli strukturoimatonta dataa pahimmillaan. Lisäksi lemmatisointi eli sanojen palauttaminen perusmuotoon on suomeksi hankalampaa kuin vaikkapa englanniksi, kertoo haasteista hanketta luotsanneen Analystica oy:n toimitusjohtaja Michael Lindholm.

Ennalta määriteltyä luokittelua paremmin toimi sentimenttiluokittelu eli tekstin sävyyn pohjaava jaottelu: oliko se kenties rakentava, neutraali, negatiivinen, turhautunut vai positiivinen? Järjestelmä onnistui löytämään yli 80 % vaaratilanteita koskevista palautteista.

– Jo muutaman tuhannen palautteen luokittelu johti hyvään osumatarkkuuteen. Käymällä läpi 5000 – 10 000 lisäpalautetta tekoälyä voisi kuitenkin opettaa paremmaksi ja yhdessä muiden kaupunkien palautteen kanssa erittäin hyväksi.

Hanke tähtää malliin, jonka avulla kaupungit voivat tunnistaa kehittämiskohteita automaation avulla.

– Sama ratkaisu soveltuu muillekin palveluille, tietää Lindholm kertoa mallin kaupallisesta potentiaalista.

Hyvä idea kantaa kansainvälisesti

Eventz.todayn Lintunen ja Suomalainen allekirjoittivat juuri ensimmäisen sopimuksensa Isossa-Britanniassa, jossa kauppakeskus haluaa houkutella lisää ihmisiä kattonsa alle viihtymään. Samaan aikaan maailman valloitus etenee vauhdilla.

Palvelun tietokannassa on tällä hetkellä 12 miljoonaa tapahtumaa 180 eri maassa. Potti kasvaa 70 000 tapahtuman päivävauhdilla. Pelkällä datan määrällä ei kuitenkaan ole itseisarvoa.

– Tiedon määrän lisäksi on tärkeä miettiä, kuinka käsitellä sitä ja millainen liiketoimintamalli sen ympärille on mahdollista rakentaa. Kannattaa tarjota jotain jo keksitystä poikkeavaa, Suomalainen kannustaa.

_______________________________________________________________________

Roope Suomalaisen esitys “Data-driven business – Case Eventz.today” ja Michael Lindholmin esitys “Behind Words – Analyzing Open Feedback” olivat osa Mindtrekin ”Case Stories – Open APIs Boosting Our Business” -sessiota. Tilaisuutta isännöivät 6Aika-strategian kehityspäällikkö Matti Saastamoinen sekä Forum Viriumin projektipäällikkö Annukka Varteva.

Mari Siukonen

Viestinnän suunnittelija

Mari Siukonen on mainostoimisto Mediaportaan viestinnän suunnittelija ja copywriter. Hän kirjoittaa DataBusiness.fi -sivustolle ajankohtaisjuttuja ja haastatteluita.