Data pyörittää MaaS-palvelu Whimiä

MaaS Global -startupin oman auton korvaava liikkumispalvelu Whim aloitti maailmanvalloituksensa Helsingistä. “Rajapinnat ovat palvelussa aivan keskeisessä roolissa”, kertoo Jonna Pöllänen. 

Kun Forum Virium Helsingin kehitysjohtaja Pekka Koponen lähtee tapaamisen, hän ei hyppää auton rattiin, vaan avaa kännykkäsovellus Whimin. Palvelu kertoo valitako bussi vai ratikka, tai olisiko taksi merkittävästi nopeampi. Jos Koponen päätyy taksiin, sovellus tilaa sen ja kertoo, milloin kyyti on pihassa. Perillä ei tarvitse käsitellä rahaa, vaan Whim veloittaa kyydin Koposen 149 euron hintaisesta kuukausipaketista. Paketti sisältää Helsingin joukkoliikenteen rajattoman käytön sekä taksimatkoja ja autonvuokrausta oman valinnan mukaan. Sovellus on helpottanut marraskuussa 2016 Whimin pilottikäyttäjäksi ryhtyneen Koposen elämää.

“Siitä on tullut osa arjen liikkumista”, Pekka Koponen kertoo.

Pilottijakso on nyt takana, ja elokuusta 2017 alkaen kuka tahansa helsinkiläinen on päässyt kokeilemaan liikkumisen tulevaisuutta. Seuraavana listalla on Iso-Britannian Birmingham lähikuntineen. Siellä Whim-palvelu on juuri otettu pilottikäyttöön ja Amsterdamissa on määrä aloittaa vuoden 2017 puolella.

“Kasvutavoitteet ovat kovat”, Maas Globalin Collaboration Manager Jonna Pöllänen kertoo.

Montrealin ITS-älyliikennekongressissa puhelimeensa vastaava Pöllänen on haluttu juttukumppani. Kiinnostus pioneeriyrityksen tekemistä kohtaan on ollut valtavaa.

“Yhteyttä ottavat esimerkiksi erilaisten liikkumispalveluiden tarjoajat, jotka kyselevät milloin tulette meidän kaupunkiin.”

Myös Montrealin kongressissa moni on nykinyt hihasta.

“Liikkuminen palveluna (Mobility as a Service, MaaS) on todella iso aihe täällä, ja ihmiset ovat innoissaan. Suomi mainitaan jatkuvasti kärkiesimerkkinä”, Pöllänen kertoo.

Pölläsen vastuulle kuuluvat yrityksen yhteistyökuviot.

“MaaS-konsepti vaatii ekosysteemin rakentamista.”

Rajapinnat palvelun ydin

Yhteistyötä maailman ensimmäisen kuukausimaksuperiaatteella toimivan MaaS-palvelun rakentaminen on totisesti vaatinut. Kaikki liikkumismuodot yhdistävä kännykkäsovellus vaatii taustalle rajapinnat eri liikenneoperaattoreiden järjestelmiin, joukkoliikenteen ajantasaiset reitti- ja aikataulutiedot, sekä varmatoimisen maksujärjestelmän.

Pölläsen mukaan rajapinnat ovat palvelun rakennusvaiheessa olleet aivan keskeisessä roolissa. Liikenneoperaattorien tarjonta yhdistetään Whim-sovellukseen rajapintojen kautta. Kun taksi on tilattu Whimillä, näkyy taksikeskukselta saatu sijaintitieto sovelluksessa reaaliajassa. HSL:n joukkoliikennetarjonta on ollut tarjolla avoimen API:n kautta jo vuosikausia. Nyt Whim on yksi tiedon hyödyntäjistä.

“Meidän kumppanimme ovat tehneet hienoa työtä”, Pöllänen kehuu.

Lisähaasteen tuo se, että Whim-palvelu haluaa helpottaa käyttäjänsä elämää hoitamalla rahaliikenteen.

“Myös matkan maksamisen pitää onnistua sovelluksen kautta”, Pöllänen kertoo.

Yritysten tietojärjestelmiä yhdistäviä rajapintoja mainostetaan jo “uutena Nokiana”, mutta samaan aikaan moni epäilee suomalaisyritysten valmiuksia API-talouteen.

Jonna Pölläsen kokemukset ovat rohkaisevia. MaaS Globalin rajapintayhteistyö niin HSL:n, Sixt-autovuokraamon, Lähitaksin kuin Taksi Helsingin kanssa on sujunut yllättävän kivuttomasti.

“Tekninen tiimimme sai esimerkiksi meidän ja Taksi Helsingin järjestelmät keskustelemaan keskenään kahdessa päivässä. Ajattelimme että siinä menisi paljon pidempään.”

Pölläsen mukaan tekniset kysymykset ja sopimusasiat kyllä hoituvat, kunhan osapuolet löytävät yhteisen sävelen.

“Halu tehdä yhteistyötä on se suurin haaste”, Pöllänen toteaa.

Eroon omasta autosta

Whimiä jo vuoden käyttänyt Pekka Koponen kertoo, että hänen perheensä oli luopunut omasta autosta jo ennen palvelun lanseerausta.

“Aluksi tuntui hullulta lähteä lapsen kavereiden synttäreille taksilla”, Koponen naurahtaa.

Autoilun kaikkien kulujen laskeminen kuitenkin paljastaa, että pääasiassa kaupunkialueella liikkuvalle tässä on myös taloudellista järkeä. Oman auton kustannukset ovat keskimäärin yli 5 000 euroa vuodessa. Sillä hinnalla kuluttaa taksin penkkiä vuoden mittaan melkoisen rupeaman.

Whim-palvelu on tuonut Koposen liikkumispalettiin uusia vaihtoehtoja. Kuukausipaketin ostajalle autonvuokraus on houkuttelevasti hinnoiteltua, perusauton vuorokausihinta on 54 euroa.

“Vuokra-autoja tulee nykyisin käytettyä paljon enemmän.”

Ruokahalu on kasvanut syödessä. Tulevaisuudessa Koponen toivoo Whimiin uusia liikkumisvaihtoehtoja, esimerkiksi muutaman tunnin ajoihin sopivia yhteiskäyttöautoja sekä kaupunkipyöriä, joilla tulee kesäkaudella ajettua päivittäin.

“Tarkoitus on kasvattaa liikennepalveluiden määrää”, Pöllänen lupaa.

Helsingin kaupunkipyörät ovat tulossa palveluun, muita uusia operaattoreita hän ei vielä tohdi nimetä.

Drive Now ja Go Now -yhteiskäyttöautojen lisäksi mukaan haluttaisiin muun muassa VR.

“Mietimme myös lento- ja meriliikennettä osaksi MaaS-palveluita”, Pöllänen kertoo.

MaaS Globalin pidemmän tähtäimen visio on kännykkämaailmasta tuttu roaming-palvelu.

“Kun matkustat Suomesta Britanniaan, pystyt matkustamaan samalla kuukausipaketilla molemmissa maissa.”

Maas Globalin Jonna Pöllänen yksi älykkäiden kaupunkien tulevaisuuteen pureutuvan Future Female Meetup -tilaisuuden puhujista. Tilaisuus järjestetään 9.11.2017 klo 17.15–20.00 Helsingin kaupungintalolla. 

Whim-palvelun tuotteistanut MaaS Global kertoi keränneensä elokuussa 2017 päättyneellä rahoituskierroksella 14,2 miljoonan euron sijoitukset. Sijoittajia ovat esimerkiksi Toyota, joukkoliikenneoperaattori Transdev sekä automaahantuoja Veho.

Petja Partanen

Freelance technology journalist