Etana, etana näytä sarves, onko huomenna pouta?

Vuonna 1936 Vilho Väisäla valmisti kellarissaan erän radiosondeja Yhdysvaltain markkinoille. Tuon tilauksen myötä Vaisala Oy:n tarinaan kirjoitettiin sen ensimmäinen lause. Sittemmin historiikki on kasvanut lukuisilla lisäluvuilla, jotka sijoittuvat niin kotoiseen Suomeen, Etelänavalle kuin ulkoavaruuteen. Avoin data on keskeinen osa Vaisalan menestystarinaa.

Keskellä vantaalaista omakotitaloaluetta seisoo valtava rakennus. Rakennus on Vaisala Oy:n pääkonttori ja kätkee sisäänsä 900 työntekijää ja valtavan määrän tietotaitoa. Maailmanlaajuisesti yrityksessä työskentelee 1600 henkilöä.

– Olet tullut aivan oikeaan paikkaan. Avoin data on meille vaisalalaisille sydämen asia, tervehtii Timo Honkanen.

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu NASDAQ Helsinki arvopaperipörssissä ja tämän vuoden liikevaihdoksi yritys arvioi yli 300 miljoonaa euroa.

Pääliiketoiminta-alueita on kaksi: Vaisala Controlled Enviroment tuottaa antureita ja mittalaitteita teollisuuden tarpeisiin ja Vaisala Weather puolestaan säähän liittyviä laitteita ja järjestelmiä. Timo Honkanen on Weatherin ohjelmistojen ja järjestelmien pääarkkitehti. Weatherissa tehdään säähän liittyviä päätöksentekojärjestelmiä esimerkiksi lentokentille ja tieviranomaisille.

– Mitä enemmän meillä on dataa, sitä parempia ja tarkempia päätöksentekojärjestelmiä me voimme tehdä. Avoin data mahdollistaa useamman tietolähteen hyödyntämisen ja sitä kautta me voimme tehdä entistä älykkäämpiä järjestelmiä palvelemaan esimerkiksi ihmisten turvallisuutta, Honkanen summaa avointen tietolähteiden merkityksen niin yritykselle kuin arkielämälle.

Maailma ja sen tuulet

Vaisala on enenevässä määrin moderni ohjelmistotalo. Osa käytetystä avoimesta datasta on peräisin omista, asiakkaille myydyistä laitteesta. Rikastuttamiseen käytettävien avointen tietolähteiden saatavuus ja käytettävyys vaihtelevat maittain merkittävästi.

– Voi sanoa, että Yhdysvalloissa verovaroin tuotettava säätieto on ollut jo pitkään avointa ja kaikkien käytettävissä. Helsingistä ei puolestaan tarvitse mennä kauas, kun haasteet alkavat olla isoja, kertoo Timo Honkanen vuosien tuomalla kokemuksella.

Suomessa datan avaamisen kulttuuri on positiivinen. Saatavilla olevien tietolähteiden määrässä ja laadussa olemme monia maita edellä, mutta Yhdysvaltoja jäljessä.

– Toisaalta myös tietoisuus avoimen datan olemassaolosta ja sen tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista on USA:ssa meitä pidemmällä. Sitä on saatavilla täälläkin yllättävän paljon.

Vaisalan tarina osoittaa, että avoin data ja siihen pohjaavat palvelut ja ohjelmistot voivat olla tärkeä kivijalka maailman markkinajohtajan globaalia liiketoimintaa. Mutta yhtä lailla avoimen tiedon hyödyntäminen on hyvä liiketoiminta-alusta start-upeille: sitä hyödyntäessä ei tarvitse investoida lähtödataan, jonka päälle palvelut rakentuvat ja kansainvälisille markkinoille tähtääminen onnistuu kotimaasta käsin.

– Me Vaisalassa uskomme vahvasti, että avoin data mahdollistaa liiketoimintalähtöisen toiminnan kasvun, mutta tarjoaa myös loistavat eväät erilaisille innovaatioille, Honkanen kertoo.

Havaintoja paremman maailman ja huomisen puolesta

Vaisala täyttää tänä vuonna kahdeksankymmentä. Open Weather Challenge oli yksi tapa juhlistaa kunniakasta historiaa katsoen samalla tulevaisuuteen. Kilpailussa Vaisala haastoi kaikki säästä ja tietokoneohjelmistoista kiinnostuneet ihmiset innovoimaan avoimeen säädataan perustuvia ratkaisuja. Pääpalkinto oli 20 000 €.

– Halusimme kilpailun edustavan vaisalaisia arvoja, joten raha ei saanut olla ainut motivaatio. Palkittu ehdotus täytti hienosti Vaisalan moton: ”Observations for better world”, tuomaristossakin istunut Honkanen sanoo.

Kilpailu herätti maailmanlaajuista huomiota. Kilpailutöitä raati sai arvioitavakseen 23 ympäri maailman, myös Suomesta. Monet niistä olivat erittäin korkeatasoisia. Voittajaksi valikoitui Mounir Ennenbachin ja Paulina Conchan konsepti RainMiner. Se on avoimeen dataan pohjautuva sadevedenkeräyksen optimointiratkaisu, jonka avulla on mahdollista vähentää paikallisia vedenjakeluhäiriöitä missä päin maailmaa tahansa.

Menestyvän yrityksen kehitystyö ei koskaan tule valmiiksi ja Open Weather Challenge antoikin paljon myös Vaisalalle.

– Tiedämme paljon, mutta emme ole kaikkitietäviä. Aina, kun kuulemme asiakkaan, käyttäjän tai talon ulkopuolisen ammattilaisen mielipiteitä, opimme lisää. Asioita ei voi pohtia vain omalla väellä, kun tekee tuotteita isossa mittakaavassa maailman markkinoille.

Niin, data on tulevaisuuden öljy. Pelkkä sen kerääminen tai analysointi on kuitenkin hyödytöntä ilman konkreettisia toimenpiteitä. Tarvitaan siis idea. Innovaatio, joka tekee vaisalat ja kirjoittaa seuraavan kansainvälisen menestystarinan.

Mari Siukonen

Viestinnän suunnittelija

Mari Siukonen on mainostoimisto Mediaportaan viestinnän suunnittelija ja copywriter. Hän kirjoittaa DataBusiness.fi -sivustolle ajankohtaisjuttuja ja haastatteluita.

Mediaporras

Mediaporras on digitaalisen ajan markkinointitoimisto, joka tarjoaa saman katon alta kaikki markkinointiviestinnän palvelut.