Kassakone laulamaan musiikkidatalla

Datalla on oikeaa arvoa. Jopa niin suurta, että lähitulevaisuudessa databroukkerit käyvät yksityishenkilöiden tiedoilla rahasta kauppaa. Niihin aikoihin ei ole pitkä matka, sillä arvo on jo tiedossa. Tänä päivänä musiikkidata kertoo Nikelle, missä hupparit tekevät kauppansa ja Nespressolle, kuka artisti vetoaa trendikahvien juojiin.

Mutusta perusteltuihin päätöksiin

Spotifyn kuuntelijat striimaavat Universal Musicin artistien kappaleita 200 – 400 miljoonaa kertaa joka ikinen päivä. Pelkästään Aviciin kappaleiden striimipotti koostuu useasta miljardista kuuntelusta. Niistä syntyy valtava määrä dataa, jonka jokainen rivi sisältää vähintään play-nappia painaneen sukupuolen, iän ja asuinseudun. Spotifyn tarjoama avoin rajapinta puolestaan mahdollistaa noiden tietojen kokoamisen.

Univeral Musicin oma analytiikkatyökalu Artist Portal on koko yhtiön toiminnan ydintyökalu. Striimien ja kuuntelijatietojen lisäksi se kerää kaikki relevantit tietolähteet, kuten radiosoiton, somen ja videokatselun yhteen paikkaan ja mahdollistaa näin artistiprojektien johtamisen datan perusteella.

– Vielä viisi vuotta sitten mentiin mutulla, mutta nyt osaamme datan perusteella tarjota oikeat biisit oikeille radiokanaville tai liittää artistin brändiin, jota hänen kuuntelijansa arvostavat. Se on win-win, kertoo Juho Koikkalainen Univeral Musicista.

Rahanarvoista räätälöintiä

Teknologian tuottamisen hinta on romahtanut pitkälti avoimen lähdekoodin vuoksi. Satanen lompakossa, tietämys pilvipalveluiden toimintalogiikasta ja idea riittävät yrityksen käynnistämiseen. Mutta onko juna sitten mennyt jo, kun Googlen ja Facebookin kaltaisilla isoilla pelureilla on hallussaan datakakku, josta he eivät tule luopumaan? Kuopiolaisen levykauppa Äxän toimitusjohtaja Jyri Lipposen mukaan koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.

– Yksittäisen kuluttajan kiinni saaminen on meille todella tärkeää ja ilman omaa dataa olisimme vain muiden vietävissä, hän sanoo.

Lipponen alkoi kerätä asiakkaistaan tietoja jo parikymmentä vuotta sitten raapustamalla heidän ostamiensa levyjen nimet pahvisiin kortteihin. Tänä päivänä keruumetodi on kehittyneempi, mutta päämäärä sama: tuntea oma asiakas läpikotaisin. Se puolestaan mahdollistaa kohdennetun markkinoinnin, joka ei ole ärsyttävää, vaan kuluttajalle mieleistä ja arvokasta sisältöä.
– Väitän, että suurin osa yrittäjistä jättää edelleen käyttämättä ne helpostikin tarjolla olevat tiedot omista asiakkaista.

Dataan pohjautuva markkinointi on henkilökohtaista ja tarjotut palvelut räätälöityjä. Levykauppa X luopui hiljan massapostituksista, joissa kaikki vastaanottivat saman sisällön. Nyt yhden kirjeen saa vain sata ihmistä, mutta variaatioita on 5000. Lipponen uskoo, että tulevaisuudessa meistä jokainen surffaa personoiduilla kotisivuilla, joilla on esillä vain käyttäjälle tärkeä ja mieleiset tiedot.

Datapuroista syntyy joki

Musicinfo on start up -yritys, jonka koko bisnes perustuu metadataan, musiikkidataan ja niiden yhdistelemiseen. Heidän tietokannassaan Universal Music Finland on yksi 700 000 muun levy-yhtiön joukossa. Valtavasta datamassasta huolimatta perusperiaate on sama kuin yksittäisen kuopiolaisen levykaupan: massasta luotujen ratkaisujen täytyy pohjata kysyntään tai rahoittajia ei löydy.

– Meidän datamme yhdistäminen talousdataan kertoo, mitä artisteja kannattaa tuoda laivalle minäkin vuodenaikana, jotta kassakone laulaa varmasti hoosiannaa, Kari Halttunen Musicinfosta kertoo esimerkkinä tilaajaa hyödyttävästä mallista.

Pohjimmiltaan kysymys on aina siitä, mitä datapuroja yrittäjä keksii yhdistää ja missä suhteessa. Siitä, kuinka muuttaa kaikki tieto bisnesideaksi ja konkreettisiksi toimenpiteiksi.

Tällä hetkellä musiikkidatan rikastaminen terveyteen liittyvällä datalla on trendikästä. Myös Musicinfo testailee yhdistelmän mahdollisuuksia yhteistyössä yliopistojen kanssa.

– Voimme esimerkiksi valita haluttua harjoittelusykettä vastaavan musiikin temmon. Treenin alettua musiikin äänen voimakkuus kasvaa sykkeen noustessa ja vaimenee sen laskiessa. Näin treenaaja voi säädellä harjoittelun tehoa musiikin avulla, kuvailee Halttunen yhtä monista mahdollisuuksista.

Pioneerin paikka avoinna

Suomen Mindtrekin toiminnanjohtaja Timo Väliharju lobbaa työkseen avoimen lähdekoodin puolesta. Hän ei malta odottaa, mitä innovaatioita musiikkidatan ympärille vielä rakentuukaan. Väliharju pohtii, mikä tulee olemaan musiikkialan Uber.

– Erityisesti haluan nähdä, mitä me voimme ihan keskenämme keksiä täällä Suomessa. Jotain täysin ainutlaatuista ja globaalia.

Turo Pekari Teostosta on täysin samoilla linjoilla Väliharjun kanssa. Hän haastaa kaikki osallistumaan Open Finland Challengeen, johon Teosto antaa omaa dataansa materiaaliksi. Jotta soppa olisi vielä mielenkiintoisempi saavat kisaajat käyttöönsä myös Ylen Areena-sisältöä tarjoavat rajapinnat sekä kaikki Suomi24-palstan keskustelut. Tule Open Finland Challengen gaalaan katsomaan, mitä saatiin aikaan.

Bisnesideoita, anyone?

Kuva: my piano by Tricia (cc-by-2.0)

Mari Siukonen

Viestinnän suunnittelija

Mari Siukonen on mainostoimisto Mediaportaan viestinnän suunnittelija ja copywriter. Hän kirjoittaa DataBusiness.fi -sivustolle ajankohtaisjuttuja ja haastatteluita.

Mediaporras

Mediaporras on digitaalisen ajan markkinointitoimisto, joka tarjoaa saman katon alta kaikki markkinointiviestinnän palvelut.