”Kumppanistrategia on yrityksen tärkein datastrategia”

Muistatko tv-klassikon nimeltä Ruutuysi? Visailun, jossa kisaajan tehtävänä oli nimetä pala palalta näkyviin paljastunut kuva. Yhden ruudun poistaminen johti harvoin paikkansa pitävään arvaukseen, kun taas useampi näkyviin paljastunut kohta avitti tietämään oikean vastauksen. Sama periaate toimii yrityksen datastrategiaa laadittaessa: omasta markkinasta on saatava hahmottumaan esiin selkeä kuva löytämällä oikeat kumppanit.

Allerin start up -yritys Data Refinery auttaa asiakkaitaan löytämään liiketoiminnalle tärkeitä datalähteitä ja yhdistelemään niitä tuloksellisesti.

– Oikeiden kumppaneiden valitseminen on yrityksen tärkein datastrategia, sanoo yrityksen varatoimitusjohtaja Laura Avonius.

Avonius näyttää yleisölleen Ruutuysin tavoin peitettyä kuvaa. Jokainen luukku vastaa yhtä tietolähdettä aina omasta datasta erilaisiin kaupallisiin lähteisiin ja avoimeen dataan. Luukku luukulta eli erilaisia tietolähteitä toisiinsa liittämällä kokonaiskuva paljastuu ja katsoja huomaa, että kuvassa on kermavaahtoa syövä pikkutyttö.

– Kuluttajat ovat alasta riippumatta inhimillisiä ihmisiä, joiden arkea kuvastaa iso joukko erilaisia datalähteitä. Kaikkea ei tarvitse tietää, mutta kuvasta on nähtävä riittävän paljon.

Datalähteiden yhdistäminen toimii markkinatutkimusta paremmin

Data Refinerylla on kahdenlaisia asiakkaita. Niitä, jotka haluavat tehdä rahaa tietovarannoillaan ja niitä, jotka haluavat parantaa liiketoimintaansa rikastamalla omaa dataansa. Yritykset voivat esimerkiksi yhdistää omaa markkinointidataansa yleiseen verkkokäyttäytymiseen liittyvään dataan ja saada näin kirkkaamman käsityksen asiakkaistaan.

Dataa voivat hyödyntää kaikki yritykset alaan ja kokoon katsomatta.

– Yksityisyrittäjäkään ei ole koskaan yksin. Hän kilpailee muita vastaan ja tarvitsee tietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat, mikä toimii ja mikä taas ei.

Avonius uskookin, että datalähteiden yhdistäminen toimii paremmin kuin markkinatutkimus. Haasteena on löytää ne omia tarkoitusperiä parhaiten palvelevat palaset

– Paras tapa on testata eri lähteiden yhdistelmiä ja selvittää, millä tiedolla on arvoa. Joskus kaupallinen tieto voi olla osuvaa, mutta ei maksa itseään takaisin kalliin hintansa vuoksi.

Entä jos et salaakaan kaikkea dataasi kilpailijoilta?

Data Refinery perustettiin syyskuun alussa ja sitä ennen liiketoimintaa on tehty noin puolitoista vuotta. Tuloksia on syntynyt nopeasti – syyskuun lopussa päättyneellä tilikaudella yrityksen liikevaihto kasvoi 500 %. Yritysidea on poikkeuksellinen, sillä Data Refinery tarjoaa palveluitaan Allerin kilpaileville mediataloille.

Avonius toivoo Data Refineryn inspiroivan avoimuudellaan muita yrityksiä.

– Ehkäpä kilpailijasi eivät ole niin vaarallisia, että sinun on pakko salata kaikki datasi, hän heittää pohdittavaksi.

Avoimuuden asteesta riippumatta varmaa on se, että jokaisella yrityksellä kannattaa olla oma kumppanistrategiansa, sillä oikein valitut ja yhdistellyt tietolähteet tukevat yhtä lailla nykytilanteen kartoittamista, tuotekehitystä kuin trendien ennustamista.

_______________________________________________________________________

Laura Avoniuksen esitys ”Why Ecosystem Strategy is Your Most Important Data Strategy – How To Use Your Own, Open and Partner Data?” oli osa Mindtrekin ”Open Business –How to Do it?” -sessiota. Tilaisuutta isännöi 6Aika-strategian kehityspäällikkö Matti Saastamoinen.

Mari Siukonen

Viestinnän suunnittelija

Mari Siukonen on mainostoimisto Mediaportaan viestinnän suunnittelija ja copywriter. Hän kirjoittaa DataBusiness.fi -sivustolle ajankohtaisjuttuja ja haastatteluita.