Somebotti kerää palautteen taskustasi

Mitäs sanoisit, jos voisit antaa palautetta kunnalle suoraan niistä sovelluksista, jotka sinulla on jo nyt puhelimeesi asennettuna? Olemme olleet kiinnostuneita erilaisten chatbottien toteutuksista jo pitkään ja uskomme siihen, että aina ei ole järkevää lähteä tekemään sovelluksia ja kilpailemaan tilasta käyttäjän puhelimen ruudulla, vaan kannattaa mennä sinne, missä käyttäjätkin ovat. Somebotti toimii Twitterissa hashtagilla #helpalaute.

Nykyiset julkiset – ja onneksi myös avoimet – hankkeet tuovat avoimia rajapintoja useisiin eri järjestelmiin, ja juuri tästä syystä entistä käyttäjälähtöisempien sovellusten ja innovaatioiden syntyminen onkin mahdollista.

Osallistuimme alkuvuodesta 6Aika-kaupunkien avoimen datan innovatiivisten ratkaisujen kokeilu -kilpailuun, jossa haettiin joko ideoita tai toteutusehdotuksia jo valmiiksi annettuihin haasteisiin. Tartuimmekin Helsingin kaupungin haasteeseen, jossa toteutusehdotuksemme tuli valituksi.

Haasteen ideana oli siis kokeilla mahdollisimman kevyesti ja ketterästi luovaa ratkaisua palautteen keräämiseen suoraan sosiaalisen median kanavista.

Projektin alkaessa suunniteltiin palautteen keräämistä Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Teknisten haasteiden (mm. rajapinnat) ja käyttöehtojen asettamien rajoitusten vuoksi Instagram jouduttiin kuitenkin pudottamaan pois kokeilun piiristä. Päätettiin jatkaa Facebook Messenger (myöh. Messenger) ja Twitter-boteilla. 

Facebook Messenger

Suunnittelimme projektissa yksinkertaisen palauteflow’n Messengeriin, jossa annettavaa palautetta koskevat tiedot annetaan vaiheittain botin ohjeistaessa toimintaa. Kysyttäviä tietoja olivat mm:

  • Palautteen sisältö
  • Kuva (valinnainen)
  • Sijainti (oma sijainti laitteelta tai tekstinä)
  • Lisätiedot (valinnainen)

Tietojen syöttämisen jälkeen Messenger-botti toimittaa palautteen suoraan Helsingin palauterajapintaan ja antaa käyttäjälle linkin, jota kautta palautteen etenemistä voi seurata. Jatkokehitysajatuksena tässä oli luonnollisesti se, että botti ilmoittelisi käyttäjälle proaktiivisesti palautteen käsittelystä eikä erillistä linkkiä tarvittaisi.

Twitter

Toteutimme Twitter-botin huomattavasti suoraviivaisemmin ja yksinkertaisemmin kuin edeltävän. Twitterissähän käyttäjä pystyy helposti lisäämään postaukseen kuvan, tekstiä ja sijainnin sekä tarvittavia avainsanoja.

Projektissa hashtagilla #helpalaute tulevat twiitit tulkitaan palautteiksi, ja botti ajaa niistä saatavan informaation suoraan Helsingin kaupungin palauterajapintaan. Tämän lisäksi botti vastaa alkuperäiseen twiittiin palautteen julkisella URL-osoitteella, jolloin kuka tahansa voi helposti seurata palautteen käsittelyä kaupungin järjestelmässä.

Somebotti GitHubissa

github.com/City-of-Helsinki/palautebot (Twitter-botti sijaitsee develop-haarassa)
github.com/City-of-Helsinki/palautebot-fb-messenger

Molempien bottien osalta huomattiin, että nopealla ja kevyellä toteutuksella päästään alkuun ja kokeilemaan botteja käytännössä. Pidemmän kokeilujakson aikana saataisiin varmasti paljon uusia ideoita ja käyttötapoja botille. Lisäksi kun botti on sisäänajettu, niin sitä olisi järkevä laajentaa tukemaan myös muita toimintoja – vaiheittain.

“Ketterä kokeilu osoitti botit varsin toimiviksi ratkaisuiksi, ja olemmekin jo alustavasti suunnitelleet jatkokehitystä ja käyttöönottoa”, kommentoi projektipäällikkö Petteri Laine Helsingin kaupungin asukasyhteistyön tiimistä.

Rohkaisuksi kaikille – botin liittäminen omaan järjestelmään on erittäin helppoa. Projektimme on avointa lähdekoodia; koodit on saatavilla GitHubissa.

 

Mikko Sävilahti