Koko kaupunki oppimisympäristönä!

Oppiminen ei ole sidottu enää paikkaan tai aikaan, vaan nykyään oppimisympäristönä toimii koko kaupunki. Esimerkiksi luonnonympäristön opettamista voisi rikastaa avoimen datan, erityisesti avoimen paikkatiedon avulla ja siten edistää koululaisten ympäristötietoisuutta sekä ohjata heitä toimimaan ja vaikuttamaan ympäristössään vastuullisesti.

Esimerkiksi metsään, urbaaniin ympäristöön, kulttuurihistoriaalisiin kohteisiin tai museoihin kohdistuvien retkien sisältöä voisi hyvin rikastaa avointa dataa hyödyntävillä sovelluksilla. Sovellus voi olla myös koukuttava oppimispeli. Koululaisryhmille on myös mahdollista löytää entistä helpommin työskentelytiloja ns. resurssienvarausrajapinnan kautta. Edesauta ratkaisullasi opetuksen viemistä koululuokista ulkopuoliseen, autenttiseen maailmaan, jossa voi paneutua eri ilmiöihin myös avointa dataa hyödyntäen!

Idean kummi

Helsingin opetusvirasto

Pasi Silander
digitalisaation kehittämispäällikkö
pasi.silander@hel.fi

Soili Haapala
tietohallintopäällikkö
soili.haapala@hel.fi

Aineistoja

  • paikkatietoaineistot
  • tilastot
  • ennusteet
  • tapahtumat
  • palvelupisteet
  • oppimateriaalit
  • resurssien varausjärjestelmät

Idea on yksi DataBusiness Challenge haastetärpeistä

nuoret